Вправи з ключами
Іменник
1. Записати
іменники у три стовпчики:
вживаються в однині
і множині: квітка, день, осика, сніп, кашкет;
вживаються тільки в
однині: Україна, гречка, нафта, асфальт, Дніпро, залізо;
вживаються тільки в
множині: Однолуки, жнива, п’яльці, іменини, хитрощі.
Завдання:
підкреслити другу букву в кожному слові. Прочитати вислів: «Весна красна днями».
2. Записати
іменники за відмінами:
І відміна:
спідниця, діжа, усмішка, слава, в’язка;
ІІ відміна: здоров’я, кошик, ящичок, дуб, айсберг;
ІІІ відміна: особистість,
подорож, інтелігентність, оціпенілість, державність;
ІV відміна: лоша, ім’я, зозуленя, курча, теля.
Завдання:
підкреслити другу букву в перших трьох стовпчиках. Прочитати початок прислів’я: «Після дощу …. й сонце яскравіше засяє».
3. Записати іменники
ІІ відміни у три стовпчики за групами:
тверда: цвіт,
вітрило, одуд, плесо, кипарис, схил, батько;
м’яка: одужання, сонце, здивування, водограй, обличчя,
край, багаття;
мішана: здрібнювач,
дощ, прізвище, товариш, згарище, гараж.
Завдання: з других букв
складіть початок прислів’я: «Від лиха до добра дорога недалека».
4. Записати
іменники у три стовпчики:
з апострофом:
верф…ю, глазур…ю, кіновар…ю, кров…ю, Об…ю;
з подовженими
приголосними: зустріч…ю, трел…ю, широчін…ю, міц…ю, гряз…ю;
без апострофа, без
подовження: потворніст…ю, повіст…ю, кволіст…ю, загадковіст…ю, продуктивніст…ю.
Завдання:
підкреслити в кожному слові третю букву. Прочитати вислів Омара Хайяма «Зле
слово може стати раною серця твого».
5. Запишіть
іменники першої відміни у три стовпчики за групами:
тверда: склянка,
подруга, правда, насмішка, образа, злива, людина;
м’яка: світлиця,
берегиня, олія, синиця, акація, нація;
мішана: удача,
ноша, круча, ворожнеча, огорожа, баржа.
Завдання:
підкресліть другу букву в кожному стовпчику. Прочитайте закінчення прислів’я: «Великому… кораблю велика дорога».
6. Поставте
іменники в родовому відмінку однини й запишіть у два стовпчики:
із закінченнями -а
(-я): Ужгород, відро, Севастополь, ящик, коридор, орден, герой, обгін;
із закінченнями -у
(-ю): свинець, вітер, очерет, ярмарок, дріт, озеро, ліс, ячмінь.
Завдання:
підкресліть в кожному слові першу букву і прочитайте початок вислову
Т.Шевченка: «У кожного своя доля і свій шлях широкий».
7. Поставте
іменники в називному відмінку множини і запишіть у два стовпчики:
із закінченням -и:
одинак, футляр, вхід, подарунок, квиток, сніданок, хірург;
із закінченням –і:
господар, ссавець, стелаж, кресляр, ковзаняр, австралієць,
читач.
Завдання:
підкресліть другу букву в кожному стовпчику. Прочитайте закінчення вислову
В.Симоненка: «В океані рідного народу одкривай …духовні острови».
8. Запишіть назви
осіб у три стовпчики:
за характером і
місцем їхньої діяльності: ударник, косар, зброяр, прапороносець, залізничник,
за вдачею, зовнішніми і внутрішніми ознаками:
плаксій, тюхтій, здоров’ як, дивак,
знайко, багатій;
за місцем
проживання і національністю: азербайджанець, парижанин, звенигородець,
ужгородець, аджарець, киянин.
Завдання:
підкресліть другу букву в кожному слові. Прочитайте початок прислів’я: «Добра людина завжди … добрих людей знайде».
9. Запишіть
іменники першої та другої відмін, що стоять в орудному відмінку, у два
стовпчики:
зі вставленою
буквою о: спраг…ю, дитин…ю, охорон…ю, баз…ю, стін…ю, вираз…м, айстр…ю;
зі вставленою
буквою е: здач…ю, кул…ю, пропаж…ю, янтар…м, кобзар…м, смерч…м, гуляш…м.
Завдання: з других
букв записаних слів складіть початок прислів’я: «…Пихатий дурному брат».
Прикметник
1. Випишіть
прикметники у три стовпчики:
якісні: охайний,
дружний, низька, апетитний;
відносні:
березовий, дерев’яний, житній, олов’яне, людський, алюмінієвий;
присвійні: мамина,
Елеонорин, дідусева, Улянин.
Завдання: з перших
букв записаних слів складеться початок прислів’я: «Одна бджола меду…не наносить».
2. Запишіть
словосполучення у три стовпчики:
з відносними
прикметниками: вовчі ягоди, баранячий кожух, шовкова накидка, одноденна
екскурсія;
з присвійними
прикметниками: вовчий хвіст, бараняче око, поетові твори, свиняче ікло, заяче
вухо;
з якісними
прикметниками: осляча впертість, лисяча обережність, шовкове волосся, бараняча
кмітливість.
Завдання: з перших
букв записаних іменників складіть початок прислів’я: «Як не хотів вовк … козою стати, та не навчився
капусту їсти».
3. Поставте подані
прикметники в називному відмінку чоловічого роду і запишіть у два стовпчики:
м’якої групи:
дорожній, крайній, безкраїй, досвітній, літній, братній, довговіїй;
твердої групи:
панський, правдивий, послідовний, кількісний, громовому, повітового,
кліматичний.
Завдання: з третіх
букв складіть початок прислів’я: «Раз став на слові … - дотримай його».
4. Запишіть
словосполучення з прикметниками у два стовпчики:
зі вставленою
буквою и: без акваріумн…х рибок, з кращ…ми друзями, у гаряч…х джерелах, з
ящірчин…м хвостом, з білолиц…м дівчам;
зі вставленою
буквою і: на яскрав… малюнку, у
стародавн…х рукописах, у далек…й країні, на крайн…й хаті, по сільськ…й дорозі.
Завдання: з других
букв записаних прикметників складіть закінчення прислів’я: «Одяг кращий новий, а друзі …кращі старі».
5. Запишіть подані
словосполучення у два стовпчики:
з прикметниками, що
виражають значну міру якості: завелика відстань, величезне село, широченна яма,
прадавня казка, кислючий апельсин;
з прикметниками, що
виражають невелику міру якості: малюсіньке прохання, зеленувата трава, жовтавий
абрикос, чорнявий школяр, підстаркуватий капітан, солодкуватий ананас.
Завдання: позначте
суфікси і префікси, які надають цим прикметникам різну міру якості. З перших
букв записаних іменників складіть початок прислів’я: «Всяка пташка свої пісні має».
6. Утворіть від
поданих іменників (студент, честь, кількість, турист, контраст, активіст,
проїзд, стандарт, тиждень, випуск, користь) прикметники і запишіть у два
стовпчики:
ті, в яких не
відбувається спрощення в групах приголосних: студен…ський, турис…ський,
контрас…ний, активіс…ський, стандар…ний, випус…ний;
ті, в яких
спрощення відбувається: чес…ний, кіль кіс…ний, проїз…ний, тижн…евий, корис…ний.
Завдання: з
четвертих букв слів, записаних у перший стовпчик, складіть пропущене слово у прислів’ї: «Коли … дитини не навчиш у пелюшках, то не навчиш у подушках».
7. Запишіть подані
прикметники у два стовпчики:
зі вставленим
суфіксом -ев- (-єв-): згра…ий, морж…ий, овоч...ий, поверхн…ий, груш…ий,
вишн…ий, стрижн…ий, митт…ий;
зі вставленим
суфіксом -ов-: річк…ий, сніг…ий,
верб…ий, односклад…ий, дуб…ий, зміст…ий, вахт…ий, старт…ий, мир…ий.
Завдання: з других
букв записаних слів складіть початок прислів’я: «…Говорити і не думати - те саме, що стріляти і не
цілитись».
8. Запишіть подані прикметники
у два стовпчики:
зі вставленою
буквою і: зоолог…чний, стоматолог…чний, астроном…чний, маг…ічний, орфограм…чний,
географ…чний, омонім…чний;
зі вставленою
буквою и: полун…чний, опт…чний, чорн…чний, артист…чний, темат…чний, клас…чний,
урбаніст…чний.
Завдання: з перших
букв записаних слів прочитайте початок прислів’я: «… З самого початку пам’ятай, яким буде кінець».
9. Від поданих
іменників утворіть присвійні прикметники у формі називного відмінка множини і
запишіть у два стовпчики:
із суфіксом -ов-:
Євген, столяр, фермер, Степан, ювіляр;
із суфіксом
-ев-(-єв-): бондар, кравець, казкар, єгер, каменяр, скляр, Юрій.
Завдання: з третіх
букв записаних слів складіть початок прислів’я: «…Горе і на землі, і під землею знайде».
10. Запишіть
прикметники у два стовпчики:
без подвоєного н:
ліцей…ий, греча…ий, букве…ий, борошня…ий, трав’я…ий, рося…ий, шпачи…ий;
із подвоєним н:
невблага…ий, осін…ій, корі…ий, пі…ий, оборо…ий, нескінче…ий, бето…ий, стін…ий.
Завдання: з третіх
букв прикметників складіть продовження вислову О.Гончара: «Найвища краса - …це
краса вірності».
11. Запишіть
складні прикметники у два стовпчики:
ті, що пишуться
через дефіс: брудно/зелений, південно/східний,
весняно/літній, плямисто/срий, лікувально/оздоровчий, плодово/ягідний,
магнієво/алюмінієвий, громадсько/політичний;
ті, що пишуться
разом: лісо/степовий,
південно/американський, льоно/збиральний, прямо/кутний, рудо/волосий, сто/метровий, поле/захисний, шляхо/провідний.
Завдання: із третіх
букв складіть початок прислів’я: «…У кожного своя доля і свій шлях широкий».
12. Запишіть у два
стовпчики російські прізвища, вставляючи замість крапок:
букву є: Сн…гірьов,
Лебед…в, Уда…в, Алекс…єв, Тяга…в;
букву е: Аш…нкін,
Лазар…в, Упряж…ва, Якуш…в, Писар…в.
Завдання: з других
букв складіть початок прислів’я: «….Не для шапки голова».
13. Запишіть
у два стовпчики, вставляючи замість крапок:
букву и: Ог…рьов,
Руд…ч, Груш…н, Старш…нов, Будн…ков;
букву і: Нік…тін,
Аврамушк…н, Ботк…н, Увар…н, Акімушк…н.
Завдання: з других
букв складіть початок прислів’я: «…Гурту і вовк
не страшний».
14. Запишіть подані прикметники у три
стовпчики:
І – присвійні: зозулин,
Паливодин, бригадирова, хазяйчин,
Климова, Архипова;
ІІ – відносні:
дерев’яний, прусський, цукровий;
ІІІ – якісні:
теплий, чорніший, злий, лайливий, неширокий, мальовничий, прозорий.
Завдання: з
третіх букв записаних слів прочитайте кінець українського народного прислів’я: «Важко, аби на добре вийшло, що …з лихих рук
прийшло».
15. Запишіть подані
словосполучення у три стовпчики:
з якісними прикметниками:
залізне слово, великий рюкзак, щире здивування, лисяча хитрість;
з відносними
прикметниками: залізний дріт, вовняний шарф, робочий одяг, хвойний ліс;
з присвійними
прикметниками: мамин плащ, орлині кігті, братова статуетка, бабусина хустка.
Завдання: з других
букв записаних іменників складіть початок прислів’я: «..Люди раді літу, а бджоли - цвіту».
16. Запишіть подані
словосполучення у два стовпчики:
зі вставленою
буквою и в закінченнях прикметників: над висок…ми ясенами, з найкращ…м товаришем,
на колюч…х ялинках, тих…х ночей, з велик…м здивуванням, важк…х якорів, блискуч…й
гачок;
зі вставленою
буквою і: батьківськ… збори, у далек…й країні, у дружн…й бесіді, берегов…й
охороні, давн…м знайомим, у полотнян…м рядні.
Завдання: з других
букв записаних іменників складіть закінчення прислів’я: «Гірка правда краща, … ніж солодка брехня».
17. Запишіть
прикметники у два стовпчики:
ті, що пишуться
через дефіс: акторсько/режисерський, сніжно/білий, синьо/жовтий, ожиново/полуничний, українсько/англійський, садово/парковий;
ті, що пишуться
разом: смерто/носний,
жовто/гарячий, свіжо/зрубаний, оче/видний, україно/знавчий, широко/плечий.
Завдання: з других
букв записаних прикметників складіть початок прислів’я: «…Книжка мовчки все розкаже».
Числівник
1. Запишіть
словосполучення у два стовпчики:
ті, у яких є
іменники, прикметники, дієслова з числовим значенням:
трійця охоронців,
трійка коней, подвійний клопіт, сотня козаків, сімдесятирічна вдова, десяток
снігурів, стометрова дистанція, п’ятірка сміливців;
ті, в яких є
числівники: перша усмішка, троє слоненят, п’ятдесят робітників, сімдесят
квадратів, сотий човен, п’ята смерека.
Завдання: з других
букв записаних іменників складіть початок прислів’я: «…Холодним словом серця не запалиш».
2. Запишіть
словосполучення з числівниками у такій послідовності:
з власне кількісними: п’ять одудів, дванадцять зошитів;
зі збірними: четверо обценьок, троє граблів, півтора
метра;
з дробовими: дві треті острова;
з неозначено-кількісними: кілька хлопців, кільканадцять
жолудів;
з порядковими: сьоме квітня, перше побачення.
Завдання: з других букв записаних іменників складіть
початок прислів’я: «…Добре слово краще, ніж готові гроші».
3. Запишіть словосполучення у три стовпчики:
з простими числівниками: шість собак, одна гребля, дві
казки;
зі складними числівниками: дванадцять підприємств,
шістдесят стільців, сімнадцять білок, двадцять граків;
зі складеними числівниками: двадцять три кожухи, п’ятдесят вісім
бригад, п’ятдесят два хутори, сімдесят один гриб.
Завдання: з третіх букв записаних іменників складіть
початок прислів’я: «…Без діла жити - тільки небо коптити».
4. Запишіть іменники у два стовпчики:
ті, що можна вжити зі збірними числівниками: казкар, сани,
правнук, наймит, кобзар, хлібороб, коліща, альпініст, кошеня, двері, граблі;
ті, що зі збірними числівниками не вживаються: комбайн,
глечик, кінець, кошик, гребінець, легенда, кропив’янка, завод, словник, сірник, квиток.
Завдання: з третіх букв записаних іменників складіть прислів’я: «Знай більше,
а менше говори».
5. Запишіть словосолучення у два стовпчики:
ті, в яких іменники мають закінчення -и, (-і): три (місяць), три (зима), два (стілець), три (палець), три
(глечик);
ті, в яких іменники мають закінчення -а(-я): два (поселення), півтора (кілометр),
три (слово), одна п’ята (ківш), дві треті (тролейбус).
Завдання: з третіх букв записаних іменників складіть
початок вислову П.Грабовськокго: «…Сміле слово – то наші гармати».
6. Запишіть подані словосполучення у два стовпчики:
зі вставленим ь: п’ят… континентів, п’ятнадцят… правнуків, міл…йон плугів, двадцят… пакунків,
кіл…канадцять крабів;
без ь: п’ят…сот слів, сімдесят… літаків, дев’ят…сот корів,
п’ят…десят груш, шіст…десят будинків.
Завдання: з третіх букв записаних іменників складіть
початок прислів’я: «… Наука і труд добрі
плоди дають».
7. Запишіть подані
словосполучення у два стовпчики:
зі вставленим ь:
чотир…ох дітей, п’ят…ма валізами, тр…ох островів, чотир…ом музикам;
без ь: дв…ох парт, чотир…ма абрикосами, сім…ома ножами,
сім…ом абітурієнтам, у вісьм…ох магазинах.
Завдання: з перших букв записаних іменників складіть
початок прислів’я: «…Двом панам
служити – жодному не догодити».
8. Запишіть словосполучення у два стовпчики:
з іменниками, у яких закінчення – а (-я): дві треті
(день), півтора (гектар), три (яблуко), дві п’яті (метр), півтора (градус), одна третя (килим);
з іменниками, у яких закінчення –и (-і): два (дзвінок),
три (кавун), чотири (гладіолус), два (кінотеатр), два (взірець), три (балкон).
Завдання: з других букв записаних іменників складіть
початок прислів’я: «…Не бери заліза, поки воно червоне».
Займенник
1. У поданих словосполученнях замініть іменники особовими
займенниками. Словосполучення запишіть у два стовпчики:
ті, в яких займенники не починаються на н: звалити дерево,
повернути листівку, пропонувати товаришеві,
допомогти бабусі, зненавидіти ворогів, запобігти лиху;
ті, в яких
займенники починаються на н: узгодити з
директором, завітати до сестри, змагатися з однокласником, торгувати
морозивом, кричати на дітей, везти до
моря.
Завдання: з других букв записаних дієслів складіть прислів’я: «Ворона за
море … літала, а розуму не набрала».
2. Запишіть подані сполучення слів у три стовпчики:
ті, що пишуться через дефіс: (хтозна) які дуби, (що)
небудь сказати, будь (яка) допомога, (хто) небудь згадає, казка (що) подумати;
ті, що пишуться разом: який(сь) острів, (аби) що верзти,
ні(хто) не зрадів, де(які) сцени, не(аби) які речі;
ті, що пишуться окремо: ні
(до) чого не звикати, де (з) ким поділився, аби (до) кого
звертатися, будь (у) кого очікувати,
хтозна (в) чому вештатися.
Завдання: з других букв записаних останніх слів складіть
початок прислів’я: «…У кого серце вовче, той їсть, кого захоче».
3. Запишіть словосполучення у два стовпчики:
зі вставленою буквою и: інш…х завдань, як…х автомобілів, наш…ми
вулицями, так…х островів, з ваш…х висновків, з так…ми краєвидами, з сам…ми
артистами;
зі вставленою буквою і: о так…й порі, їхн…ми обов’язками,
інш… маршрути, ваш… обличчя, наш… вчинки, в інш…й казці, у кожн…й аптеці.
Завдання: з перших букв записаних іменників складіть
початок прислів’я: «…За вовка помовка, а заєць кобилу з’їв».
4. Запишіть подані словосполучення у три стовпчики:
ті, що пишуться через дефіс: (хтозна) що співали, (казна) чим лікували, (будь) які квіти, що
(небудь) нести, (хтозна) які книги, (бозна) яке тьохкання;
ті, що пишуться разом: які(сь) краплі, (ні)чиєї вази,
(аби) чим снідати, (де)що сказати, не(аби)які думки;
ті, що пишуться окремо:
ні (про) кого не сказати, будь (з) ким гратися, хтозна(з)якими
питаннями, ні(з)чиїми скаргами, де(в)чому помилятися, казна(з)чого сміятися.
Завдання: з других букв останніх записаних слів складіть
початок прислів’я: «…Півень ранку криком не закличе».
Дієслово
1. Запишіть подані дієслова у три
стовпчики:
дійсного способу: позв’язувала, скаче, житиму, знесли;
умовного: позагортав би, задрімала б, просвистів би,
побігли б, керував би, прибрав би, гомоніла б;
наказового:
засипай, оперуй, бережімо, зацікавте,
звертайся, помиймо.
Завдання: з третіх букв прочитайте кінець українського народного прислів’я: «Хоч з перцем,… зате з добрим серцем».
2. Запишіть подані дієслова у два стовпчики:
І дієвідміна:
залетіти, спалахнути, нагріти, сміятися, сідати, ясніти, зневажати;
ІІ дієвідміна:
пустити, зеленіти, кріпачити, заварити, поцупити, зневажати.
Завдання: із
третіх букв прочитайте кінець українського народного прислів’я: «Тепле серденько -… лагідне слівце».
3. Запишіть подані дієслова у три стовпчики:
дієслова минулого
часу: зазнав, погоріли, скосив,
підхопила, кричали;
теперішнього: заміняємо, стоїмо, лежить, ясніє, гра;
майбутнього: сідатиму, обійдеш, зайдеш, житимеш, учитимуть.
Завдання: з третіх букв прочитайте кінець українського народного прислів’я: «З добрими людьми завжди -…згоди можна дійти».
4. Запишіть подані дієслова у два стовпчики:
доконаного виду: підійшли, згорнув, вибіг, вирішили,
поетизувати, війнув;
недоконаного виду: наближатися, крутить, відмовлятися,
звернутися.
Завдання: з третіх букв прочитайте кінець
українського народного прислів’я: «Добре роби … добре й буде».
5. Запишіть дієслова у два стовпчики:
ті, що пишуться з не окремо: (не)навчатися, (не)аплодувати,
(не) обходити, (не)дбати, (не)наїстися, (не)ізолювати, (не)марширувати, (не) м’яти, (не)інтригувати, (не)сходити,
(не)цвірінчати, (не)іскритися;
ті, що пишуться з не разом: (не)навидіти, (не)хтувати,
(не)волити, (не)зчутися, (не)рвувати.
Завдання: з перших букв записаних дієслів, що пишуться з
не окремо, прочитайте початок прислів’я:
«… На однім місці і камінь мохом обростає».
6. Запишіть подані дієслова у два стовпчики:
недоконаного виду: гойдати, усвідомлювати, вітати, знати,
тьохкат;,
доконаного виду: спорудити, крикнути, вибрати, ойкнути,
здивувати, перемогти.
Завдання: з других букв записаних слів складіть
закінчення прислів’я:
«Хвали літо, коли … осінь прийде».
7. Запишіть подані словосполучення у два стовпчики:
з перехідними дієсловами: творять добро, учить дітей,
виконав завдання, не стримує роздратування, бережіть природу, не кликати
нікого, в’яже
шапочку;
з неперехідними дієсловами: підійшли до школи, їде
автобусом, переписувати в зошит, грає на флейті, перемовлятися стиха,
звернутися до присутніх, не допоміг товаришеві.
Завдання: з других букв записаних дієслів складіть
початок прислів’я:
«… Вчителя і дерево пізнають по плодах».
8. Запишіть подані дієслова у три стовпчики:
дієслова минулого
часу: співала, допоміг, здогадувався, лікував, обділили, снідала, пишалося,
ойкнув;
теперішнього: здаю,
показуємо, стримують, літає, плетуть, дарую;
майбутнього:
збережемо, нестиму, оздоблять, одужаєш, рушатимеш, ошукають, підтримуватиму.
Завдання: з других
букв записаних дієслів складіть закінчення вислову давньоримського мислителя
Цицерона: «Дім, у якому немає книжок, …подібний до тіла без душі».
9. Поставте подані
дієслова у третій особі множини теперішнього або майбутнього часу і запишіть у
два стовпчики:
І дієвідміна:
співати, , помічати, вживати, кинути, цвісти, нести, змінити, копати;
ІІ дієвідміна:
спалити, робити,оббігти, варити, мчу, дивитися, змінити, горіти.
Завдання: з других
букв записаних дієслів складіть прислів’я: «Поживемо - побачимо».
10. Запишіть подані
дієслова у два стовпчики:
зі вставленими
буквами –е, -є: здобуд…ш, хоч…те, збуду…те, працю…мо, диву…ш, ойкн…те;
зі вставленими
буквами –и, -ї: сп…те, город…те, очист…те, бач…ш, створ…те, го…ти, скривд…ш.
Завдання: з других
букв записаних дієслів складіть початок прислів’я: «…Добрий початок – половина справи».
11. Запишіть подані
дієслова у два стовпчики:
з перехідними
дієсловами: збирати гриби, не принести води, везти хліб, схопити пиріг, знайти
щось, тягнути час;
з неперехідними
дієсловами: усміхнутися братові, стверджує вчитель, ховатися в кущах, з’їхати з дороги, стурбував хтось, тьохкає в саду.
Завдання: з других
букв записаних дієслів складіть початок прислів’я: «Брехня стоїть на одній нозі, а правда на двох».
12. Запишіть
дієслова у два стовпчики:
зі вставленою
буквою е (є): знайд…те, ріж…те, скаж…мо, хоч…ш, клич…те, диву…шся, зна…мо,
передбача…те;
зі вставленою
буквою и (і): оздоб…те, удосконал…те, мовч…те, кликат…меш, рад…мо, створ…те,
чист…ш.
Завдання: з других
букв записаних дієслів складіть закінчення прислів’я: «Правди зрадою …ніколи не здолати».
Написання не з різними частинами мови
1. Запишіть подані
слова і словосполучення у два стовпчики:
ті, що пишуться з
не разом: (не)зграбний неук, (не)поганий зір, (не)правда, (не)стихаючий дощ, (не)навидіти
зло, (не)друг, зробити (не)гайно;
ті, що пишуться з не окремо: (не) розвинений
добре кокон; (не) дешеве, а дороге; (не) Байкал, а Сиваш; (не) було початку; (не)
знаючи казок; толока (не) орана; (не) кожний.
Завдання: з
останніх букв записаних слів прочитайте кінець українського народного
прислів’я: «Добре добувши, … кращого не шукай».
Дієприкметник. Дієприслівник
1. Запишіть подані
слова у два стовпчики:
прикметники:
млявий, некрасивий, небезпечний, відважний, мужній, своєчасний, холодний, глиняний;
дієприкметники:
кинутий, згаслий, запозичений, опале, обставлена, зріджений, викинуті,
блукаючі.
Завдання: з третіх
букв прочитайте кінець українського народного прислів’я: «Добро за добром летить, …як бджоли на
пасіку».
2. Запишіть подані
дієприкметники у два стовпчики:
активні
дієприкметники: сидячий, зчорнілий, побілілий, керуючий, стоячий;
пасивні
дієприкметники: запряжений, збережений, порахований, плетений, вимитий,
зношений, вижатий, зметений.
Завдання: з третіх
букв прочитайте одвічну істину: «Добро переможе».
3. Запишіть
подані дієприслівники у два стовпчики:
ті, що пишуться з
не окремо: (не)лінуючись, (не)існуючи,
(не)допомігши, (не)розріджуючи,
(не)осмисливши, (не)запитавши, (не)мислячи, (не)електрифікуючи,
(не)руйнуючи, (не)знаючи, (не)аплодуючи, (не)єднаючись;
ті, що пишуться з
не разом: (не)хтуючи, (не)здужаючи,
(не)навидячи, (не)стямившись, (не)покоячись, (не)вгаваючи, (не)зчувшись, (не)дочуваючи.
Завдання: з
перших букв дієприслівників першого стовпчика прочитайте кінець українського
народного прислів’я: « Від теплого слова
і …лід розмерзає».
Мотивація і рефлексія як важливі етапи
уроку
Тема: Тарас Шевченко.
Викуп поета з неволі, причини його покарання царем, арешт, перебування в
казематі, заслання. Усвідомлення власної місії поета у вірші «Думи мої, думи
мої...»
Мета: актуалізувати
відомості учнів про життєвий та творчий шлях Т. Шевченка; поглибити знання
учнів про викуп поета з неволі, причини його покарання царем, арешт,
перебування в казематі, заслання; розкрити усвідомлення поетом власної місії у
вірші «Думи мої, думи мої...»; розвивати навички аналізу віршів; виховувати в
учнів почуття вірності Україні як невід'ємної ознаки національно-свідомого
громадянина.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Створення проблемної ситуації.
Трагічне було життя цього письменника: з 47
років життя 24 він провів у кріпацтві, 10 на засланні, а решту під наглядом
жандармів. Його, як і багатьох передових людей, закатував царизм тюрмами,
засланнями, утисками. Великий російський поет М.Некрасов так схарактеризував
його життя:
…Молодость трудная,
Полная
страсти, надежд, увлечения,
Смелые
речи, борьба безрассудная,
Вслед за тем долгие дни заточения…
Все он
изведал: тюрьму петербургскую,
Справки,
допросы, жандармов любезности,
Все – и
раздольную степь Оренбургскую,
И ее
крепость. В нужде, в неизвестности
Там,
оскорбляемый каждым невеждою,
Жил он
солдатом.
Діти, чи
здогадалися ви, про кого піде мова на нашому уроці?
V. Рефлексія.
Прийом «Доміно». Хто він, Т.Шевченко.
Кріпак, поет, письменник,
художник, патріот, українець, борець, кобзар, учасник Кирило-Мефодіївського
братства, філософ, громадський та культурний діяч.
Тема. Т. Шевченко. «Минають дні, минають ночі»
Мета: поглибити знання
про творчу діяльність великого митця, зосереджуючи увагу на ідейно-художньому
аналізі поезії «Минають дні, минають ночі», пов’язати даний твір з життям Т. Шевченка; розвивати культуру
зв’язного мовлення, пам’ять, логічне мислення, вміння грамотно висловлювати
власні міркування, почуття, спостереження; коментувати основні мотиви, ідею
поезії, формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати почуття любові, пошани
до творчості Кобзаря, народної культури, традицій, прищеплювати інтерес до
наслідків власної праці.
І. Організаційний момент.
1.Вправа «Усмішка по колу».
Усі беруться за руки. Перший
учень повертається до свого сусіда й усміхається йому, так по колу. Потім
бажають один одному чогось доброго, світлого.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Міні-дискусія.
«Дитинство Шевченка було
щасливим?»
(вмотивуйте, аргументуйте або
спростуйте тезу).
ІІІ. Оголошення теми, мети
уроку.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
1.
Вправа «Автор»
(переконати учнів
класу, що якби ви були автором підручника, то пояснили б їм необхідність
вивчення даної теми).
VІ. Рефлексія.
Складіть за допомогою асоціативного куща
психологічний портрет письменника.
Ш-
Е-
В-
Ч-
Е-
Н-
К-
О-
Тема. Т. Шевченко. «Ой
три шляхи широкії»
Мета: проаналізувати ідейно-художній зміст поезії в
контексті біографії письменника;
визначити мотиви її написання; розвивати вміння виразно і вдумливо читати твір
поета, коментувати основні ідеї, художні засоби поезії, висловлювати власні
міркування, спостереження, робити висновки; формувати кругозір, світогляд
школярів; виховувати в учнів любов до творчості Великого Кобзаря, усвідомлювати
громадянські позиції людини як одного із проявів духовності.
І. Організаційний момент.
Словничок настроїв.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Міні-дискусія за питаннями:
Чому, на ваш
погляд, Т. Шевченко – найулюбленіший учень К. Брюллова?
На підставі чого І.
Франко, на вашу думку, поезію Т. Шевченка називає джерелом чистої холодної
води.
2. Літературний диктант.
1. Видатний український діяч мистецтва, з
яким І. Сошенко познайомив Т. Шевченка. (Є.
Гребінка)
2. Село, де народився майбутній поет. (Моринці)
3. Під час перебування в Оренбурзі Т.
Шевченку було заборонено писати і... (Малювати)
4. Місто, де навчався письменник. (Петербург)
5. Видатний учений-історик, який запропонував
Тарасу Григоровичу вступити до Кирило-Мефодіївського товариства. (Костомаров)
6. Збірка поета. («Кобзар»)
7. Заклад, у якому Тарас Григорович здобув
вищу освіту. (Академія)
8. Прізвище видатного російського митця,
портрет якого було розіграно в лотерею для викупу Тараса Шевченка з кріпацтва. (Жуковський)
9. Ім’я матері поета. (Катерина)
10. Перший учитель Тараса. (Дяк)
11. Море, в наукову експедицію до якого було
запрошено Т. Шевченка. (Аральське)
12. Сад, де познайомився Тарас з І.
Сошенком. (Літній)
ІІІ. Оголошення теми, мети
уроку.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Вправа «Телефон» (посилює мотив
зацікавленості).
Подзвоніть по мобільному телефону за номером:
29 – 16 – 33 – 26 (шлях)
Яким ви уявляєте свій життєвий
шлях?
VІ. Рефлексія.
Скласти сенкан до слова «шлях»
Шлях
Широкий, важкий
Пролягає, веде, заростає
Вибір людини
Доля
Тема. Т. Г. Шевченко
«Мені однаково, чи буду» (з циклу «В казематі»)
Мета: опрацювання ідейно-художнього змісту поезії,
яка належить до циклу «В казематі», ознайомити школярів з поняттями про
філософську лірику та силаботонічне віршування; розвивати культуру зв’язного
мовлення, пам’ять, логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння
коментувати основні мотиви, ідеї поезії Т. Шевченка, висловлювати власні
міркування; виховувати любов до рідного краю, народу; співчуття до простих,
знедолених селян-кріпаків.
І. Організаційний момент.
Вправа «Подаруй посмішку».
ІІ. Актуалізація знань.
1. Експрес-опитування (технологія
«Незакінчене речення»).
«Він не буде
людиною абиякою, з його вийде або щось дуже добре, або велике ледащо; для нього спадщина по
мені… нічого не значитиме»,— так. Шевченка охарактеризував… (Його батько)
Тарас Григорович
дуже часто називав своєю батьківщиною село. (Кирилівку)
Якого року батько
віддав Тарасика в науку до дяка? (1822)
Посада, на якій
перебував майбутній поет у пана Енгельгардта? (Казачок)
Здібності, що були
виявлені у Тараса Шевченка ще з дитинства? (До
малярства).
Земляк-художник,
який познайомив Тараса Григоровича з видатними діячами російської й української
культур. (І. Сошенко)
Спільними зусилліми
митців… Шевченко був викуплений з кріпацтва.
(К. Брюлова, В.
Григоровича, О. Венеціанова, В. Жуковського, Є. Гребінки)
У 1840 р. Т.
Шевченко надрукував поетичну збірку… («Кобзар»)
М. Костомаров
загітував Тараса Григоровича вступити до таємної політичної організації – … (Кирило-Мефодіївського
братства)
Серія картин, які
видав Т. Шевченко на власні кошти після вершення навчання в Академії… («Живописна Україна»)
Поета взяли
художником у наукову експедицію для вивчення й опису… (Аральського моря)
Рада… надала
Шевченкові звання… (Академії мистецтв, академіка
— гравера)
2. Міні-дискусія (метод «Прес»)
Вмотивуйте, аргументуйте або
спростуйте тезу «Дитинство Т. Г. Шевченка було щасливим».
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вправа з цитатою.
Іван Франко писав: «Він був сином
мужика, і став володарем у
царстві духа. Він був кріпаком, і
став велетнем у царстві людської
культури. Він був самоуком, і
вказав нові, світлі і вільні шляхи
професорам і книжним ученим.»
V. Рефлексія.
Чи можна вважати поезію «Мені
однаково, чи буду…» зверненням-попередженням сучасному поколінню українців?
Продовжити речення "Твір Т.Шевченка примусив мене
замислитися над…"
Вправи з патріотичного виховання
Відомий педагог Василь Сухомлинський писав:
«Творення людини — найвище напруження всіх наших сил. Це і життєва мудрість, і
майстерність, і мистецтво. Діти — не тільки і не стільки джерело радості. Діти
— це щастя, створене нашою працею». Ці мудрі слова, сказані кілька десятиліть
тому, актуальні і сьогодні. У процесі
виховування молодого покоління перед учителями постає чимало складних і
водночас важливих завдань. Як виростити гармонійну особистість? На які моральні
цінності зорієнтувати дитину? Як допомогти їй зберегти доброту, людяність,
вірність своїм родинним витокам? Як підтримати допитливість школярів і зробити
процес навчання цікавим для них і бажаним?
Перед системою освіти постало
завдання надзвичайної ваги: домогтися того, щоб діти зростали не лише здоровими
і освіченими людьми, але й свідомими, творчими особистостями і патріотами України.
Виховна робота у школі — безперервний, цілеспрямований і систематичний процес
впливу вчителя на учня не лише під час навчання, але й поза уроком.
Громадянсько-патріотичне виховання — основа, на якій ґрунтується суспільство
держави. Стати громадянином, тобто свідомим членом суспільства, відданим сином
Вітчизни, дуже непросто. Громадянином не народжуються. Громадськість твориться
з порядності, совісності, чуйності до чужого болю, здатності боротися проти несправедливості.
Суть громадянськості — у вмінні й необхідності жити інтересами рідного народу,
власної держави. Таким чином, виховувати в дитині громадянина — це означає
навчати її жити заради Батьківщини. Національне виховання — є пріоритетним
аспектом виховної роботи у школі, зорієнтованим на українську культуру, мову,
національно-патріотичні традиції. В основу національного виховання мають бути
покладені принципи гуманізму, демократизму, єдності сім’ї та школи, наступності
та спадковості поколінь. Головна мета національного виховання — набуття молодим
поколінням соціального досвіду, успадкування духовних надбань українського
народу, досягнення високої культури міжнаціональних взаємин, формування в дітях
особистісних рис громадян України, розвиненої духовності та моральної
культури.
1. Коли звучить Гімн
України? (Він звучить щоденно о 6 –й і 24 - й годині по
Українському радіо та в урочисті свята).
2. Хто написав текст Гімну України? (Павло Чубинський).
3. Композитор, який
створив музику до Гімну? (Михайло
Вербицький).
4.Тризуб символізує - ... (Волю,
славу, силу). У християнській релігії цей знак пояснюють так: Бог-Отець -
Бог-Дух Святий — Бог-Син.
5. Яка роль прапора - ... (бути
попереду, вести людей за собою).
6. Що символізують кольори нашого прапора - ... (синій-небо, жовтий-колосся).
7. 28 січня 1992 року
Верховна Рада України затвердила синьо - жовтий прапор (Державним прапором).
8. Як
називається основний Закон України? (Конституція).
9. Як співають і слухають Гімн? (Стоячи).
10. Що
символізує синій колір українського прапора? (Небо).
11.
Скільки кольорів має український прапор? (Два).
12. Державний Герб України... (тризуб).
13. Столиця України - ... (Київ).
14. Найголовніша пісня України - ... (Гімн).
15. Найрідніше, найдорожче, найкраще місце на землі
- ... (Батьківщина).
16. Українці
здавна мали свій одяг, який називають ...
(національний).
17. 24
серпня 1991 року - …(День
незалежності).
18. Яка
мова є державною мовою України? (Українська).
19.
Синонім до слова «держава» - …(країна).
20. Назва нашої держави - …(Україна).
Гра «Ерудит» (знайдіть і з’єднайте обидві
половинки прислів’я )
Земля там
найкраща,
там і рай.
Де рідний край
– на
своєму корені росте.
Кожна
травичка і в жмені мила.
Рідна земля
як своя сторона.
Людина без
вітчизни,
де вродився ти!
Нема в світі
кращої,
як соловей без пісні.
Немає коментарів:
Дописати коментар