Тема: Тарас Шевченко. Викуп поета з неволі, причини його покарання царем, арешт, перебування в казематі, заслання. Усвідомлення власної місії поета у вірші «Думи мої, думи мої ...»
Мета: актуалізувати відомості учнів про життєвий та творчий шлях
Т. Шевченка; поглибити знання учнів про викуп поета з неволі, причини його покарання царем, арешт, перебування в казематі, заслання; розкрити усвідомлення поетом власної місії у вірші «Думи мої, думи мої ...»; розвивати навички аналізу віршів; виховувати в учнів почуття вірності Україні як невід'ємної ознаки національно-свідомого громадянина.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: портрет Т. Шевченка, ілюстрації, фото, репродукції творів
Т. Шевченка і його сучасників, аудіозапис твору.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Оголошення теми, мети уроку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Створення проблемної ситуації.
Трагічне було життя цього письменника: з 47 років життя 24 він провів у кріпацтві, 10 на засланні, а решту під наглядом жандармів. Його, як і багатьох передових людей, закатував царизм тюрмами, засланнями, утисками. Великий російський поет М.Некрасов так схарактеризував його життя:
…Молодость трудная,
Полная страсти, надежд, увлечения,
Смелые речи, борьба безрассудная,
Вслед за тем долгие дни заточения…
Все он изведал: тюрьму петербургскую,
Справки, допросы, жандармов любезности,
Все – и раздольную степь Оренбургскую,
И ее крепость. В нужде, в неизвестности
Там, оскорбляемый каждым невеждою,
Жил он солдатом.
- Діти, чи здогадалися ви, про кого піде мова на нашому уроці?
ІV. Актуалізація опорних знань.
1. Літературний диктант.
1. Назвіть прізвище пана, у якого з 1828 р. Шевченко виконував обов'язки козачка. (Енгельгардт.)
2. Тепер це село має назву Шевченкове. Звідси походив батько Тараса. Після смерті матері, Катерини Бойко, у 1823 р. батько одружується вдруге і переїжджає у свою хату. По смерті батька хлопчик наймитує; козачкує у пана Енгельгардта. Разом з паном у 1829 році залишає це село аж до 1843 р. (Кирилівка.)
3. В якому селі народився Кобзар? (Моринці.)
4. В яке місто був призначений на службу Павло Енгельгардт? (Вільно.)
5. Через що пан не змушував Шевченка виконувати важку роботу? (Малювання.)
6. Назвіть національність митця, до якого пан віддав Шевченка на навчання. (Поляк.)
7. В якій країні розпочалося повстання, через яке Шевченко не міг продовжити навчання? (Польща.)
8. Яку назву сьогодні має місто, в яке переїхав Енгельгардт зі своїми кріпаками? (Санкт-Петербург.)
9. Під час навчання у Василя Ширяева юний Шевченко оформлював стіни і стелю Великого театру, виконував малярські роботи в Александринському та ще в якому театрах? (Михайлівський.)
10. Куди ходив змальовувати скульптури, нехтуючи відпочинком, Шевченко? (Літній сад.)
11. Яке почуття викликало у Тараса фарбування парканів? (Спротив.)
12. Іван Сошенко, познайомившись з Шевченком у Літньому саду, вирішив допомогти хлопцеві стати ... (вільним).
V. Рефлексія.
Прийом «Доміно». Хто він, Т.Шевченко.
Кріпак, поет, письменник, художник, патріот, українець, борець, кобзар, учасник Кирило-Мефодіївського братства, філософ, громадський та культурний діяч.
VІ. Підсумок уроку.
Т. ШЕВЧЕНКО. «МИНАЮТЬ ДНІ, МИНАЮТЬ НОЧІ»
Мета: поглибити знання про творчу діяльність великого митця, зосереджуючи увагу на ідейно-художньому аналізі поезії «Минають дні, минають ночі», пов’язати даний твір з життям Т. Шевченка; розвивати культуру зв’язного мовлення, пам’ять, логічне мислення, вміння грамотно висловлювати власні міркування, почуття, спостереження; коментувати основні мотиви, ідею поезії, формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати почуття любові, пошани до творчості Кобзаря, народної культури, традицій, прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
Тип уроку: засвоєння знань і формуння вмінь.
Обладнання: портрет Т. Шевченка, тексти творів письменника, аудіозапис поезії, репродукція картини Миколи Мазура «Доля».
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
1.Вправа «Усмішка по колу».
Усі беруться за руки. Перший учень повертається до свого сусіда й усміхається йому, так по колу. Потім бажають один одному чогось доброго, світлого.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вправа «Автор» (переконати учнів класу, що якби ви були автором підручника, то пояснили б їм необхідність вивчення даної теми).
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Робота з картками.
2.Прийом «Доміно» (Хто він, Т.Шевченко?)
3.Міні-дискусія.
«Дитинство Шевченка було щасливим?»
(вмотивуйте, аргументуйте або спростуйте тезу).
4.Робота в групах.
Визначити тему, ідею, художні засоби поезії «Мені однаково».
5.Літературна вікторина «Пізнай поезію Т. Шевченка».
- Отаке-то… А що робить?
Журба не поможе.
Хто ж сироті завидує –
Карай того, Боже!
(«Думи мої, думи мої»)
- Доле, де ти? Доле, де ти?
Нема ніякої...
Коли доброї жаль, боже,
То дай злої, злої!
(«Минають дні, минають ночі»)
- Не вертаються три брати,
По світу блукають,
А три шляхи широкії
Терном заростають.
(«Ой три шляхи широкії»)
- Прилітайте ж, мої любі,
Тихими речами
Привітаю вас, як діток,
І заплачу з вами.
(«Думи мої, думи мої»)
- Та не однаково мені,
Як Україну злії люди
Її, окраденую, збудять…
Ох, не однаково мені.
(«Мені однаково, чи буду»)
- І не пом’яне батько з сином,
Не скаже синові: «Молись.
Молися, сину, за Вкраїну
Його замучили колись».
(«Мені однаково, чи буду»)
- Покинули стару матір.
Той жінку покинув,
А той сестру. А найменший —
Молоду дівчину.
(«Ой три шляхи широкії»)
- Не дай спати ходячому,
Серцем замирати
І гнилою колодою
По світу валятись.
(«Минають дні, минають ночі»)
- Поховайте та вставайте,
Кайдани порвіте
І вражою злою кров’ю
Волю окропіте.
(«Заповіт»)
- Прилітайте, сизокрилі
Мої голуб’ята,
Із-за Дніпра широкого
У степ погуляти.
(«Думи мої, думи мої»)
- За степи та за могили,
Що на Україні,
Серце мліло, не хотіло
Співать на чужині.
(«Думи мої, думи мої»).
- Нехай думка, як той ворон,
Літає та кряче,
А серденько соловейком
Щебече та плаче.
(«Думи мої, думи мої»).
6.Складіть за допомогою асоціативного куща психологічний портрет письменника.
Ш-
Е-
В-
Ч-
Е-
Н-
К-
О-
ІV. Оголошення теми уроку.
V. Засвоєння знань і формування вмінь.
1. Вступне слово вчителя.
Т. Шевченко силою свого поетичного слова, силою своєї безмежної любові до рідного народу, до України намагався пробити мури людської байдужості, панської обмеженості. Поет все знав, все відчував: як жив народ, про що він думав, постійно шукаючи шляхів до кращого майбутнього.
Роздумуючи над минулим і майбутнім свого народу, Т. Шевченко неодноразово порушує питання: а для чого живе людина, в чому суть людського життя? Як боляче було дивитись поетові на підневільне тяжке життя свого народу, але ще гірше було бачити його покірність. Поет прагне розбудити свій народ від тяжкого сну, запалити в ньому іскру протесту, ненависті до жорстокої дійсності. Про це і йдеться мова в поезії Т. Шевченка «Минають дні, минають ночі», з якою зараз ознайомитеся.
2.Аудіозапис поезії «Минають дні, минають ночі».
3.Виразне читання поезії ланцюжком.
4.Збагачення.
ІСТОРІЯ НАПИСАННЯ ПОЕЗІЇ
Навесні 1845року Тарас Шевченко закінчив Академію мистецтв і поїхав на Україну, за якою так затужив. Але побачені в рідному краї жахливі картини соціальної несправедливості, розгнузданої панської сваволі глибоко вразили серце поета.
Як жити, щоб якнайбільше принести користі своєму народові, щоб допомогти йому вирватися на волю?
Свої роздуми над смислом людського життя поет вилив у вірші «Минають дні, минають ночі…» (1845).
Даний твір уміщений у збірку «Три літа». Цей вірш поет написав у В’юниці 21 грудня 1845 р. за чотири дні до створення «Заповіту».
Поезія привабила багатьох композиторів. Музику до неї писали М. Лисенко,
С. Воробкевич, В. Заремба.
С. Воробкевич, В. Заремба.
5. Обговорення змісту поезії. Бесіда за питаннями:
- Про що свідчить початок поезії?
- Усне малювання. Яким ви уявляєте ліричного героя твору?
- Як за допомогою опису природи поет намагається відтворити внутрішній стан героя поезії?
- Через що герой твору не може визначитися: чи він живе, чи доживає?
- З якою метою ліричний герой вірша звертається до своєї долі?
- Чому пасивність, на думку Шевченка,— основний ворог у житті людини?
- Через що поет порівнює бездіяльну людину з гнилою колодою?
- Прокоментуйте рядки: «…дай жити, серцем жити і людей любити».
- Якою, на думку Тараса Григоровича, є неволя?
- Чому життя у неволі Т. Шевченко ототожнює зі смертю?
- З якою метою митець повсякчас звертається до своєї долі?
- Про що свідчить закінчення поезії?
- Чому ліричний герой, звертаючись до Бога, просить у нього дати йому якщо не доброї долі, то хоч злої?
- Визначити тему, ідею, жанр твору.
- Визначити тему, ідею, жанр твору.
- Художні особливості твору.
Метафори: «шелестить листя», «заснули думи», «серце спить», «гаснуть очі».
Риторичне запитання: «Доле, де ти?».
Повтори: «Доле, де ти?», «…дай злої, злої», «…Жити, серцем жити», «…спати, спати», «Коли доброї — жаль боже».
Риторичні оклики: «То дай злої, злої! І світ запалити!», «Немає ніякої!», «Чи жив, чи загинув!».
6. Проблемне питання.
Метафори: «шелестить листя», «заснули думи», «серце спить», «гаснуть очі».
Риторичне запитання: «Доле, де ти?».
Повтори: «Доле, де ти?», «…дай злої, злої», «…Жити, серцем жити», «…спати, спати», «Коли доброї — жаль боже».
Риторичні оклики: «То дай злої, злої! І світ запалити!», «Немає ніякої!», «Чи жив, чи загинув!».
6. Проблемне питання.
Яким чином поезія може бути пов’язана з нашим часом? (У кожної людини повинна бути активна громадянська позиція, бо байдужа до всього людина – зло в суспільстві, а воля – необхідна умова нормального існування людини).
7. Робота з репродукцією картини Миколи Мазура «Доля».
- В якому образі постає вершителька людських доль на цій картині?
- Що вона несе у величезному мішку на плечі?
- Чому тло картини холодне, сіре, розмите, а дарунки долі вражають очі фарбами й вималювані дуже чітко?
- Чи може ця картина бути ілюстрацією до вірша Т.Шевченка «Минають дні, минають ночі»? До якого саме епізоду?
- Чим вас вразила картина, які роздуми викликала?
VІ. Підсумок уроку.
1. Слово вчителя.
У поезії «Минають дні, минають ночі…» звучить мотив осуду людей, які задовольняються своїм підневільним становищем у тогочасній Росії, людей безликих, які вели безтурботне життя й ні до чого в світі не прагнули. Кобзар твердо переконаний, що людина не повинна бути пасивною, вона мусить боротися за своє майбутнє. Байдужість, на думку
Т. Шевченка,— це найстрашніше, що може бути в житті:
Страшно впасти у кайдани,
Умирать в неволі,
А ще гірше — спати, спати
І спати на волі. Поезія «Минають дні, минають ночі…» — це глибоко патріотичний твір, у ньому чітко окреслюється позиція поета-борця, який закликає читачів до активних дій на користь свого народу, своєї країни.
Т. Шевченка,— це найстрашніше, що може бути в житті:
Страшно впасти у кайдани,
Умирать в неволі,
А ще гірше — спати, спати
І спати на волі. Поезія «Минають дні, минають ночі…» — це глибоко патріотичний твір, у ньому чітко окреслюється позиція поета-борця, який закликає читачів до активних дій на користь свого народу, своєї країни.
Життя й творчість Т. Шевченка — це боротьба за кращу долю народу, за те, щоб показати йому шлях до майбутнього, допомогти йому повірити в свої сили, запалити іскру надії, іскру волелюбності, правди, щастя.
2. Продовжити речення.
2. Продовжити речення.
Твори Т.Шевченка примусили мене замислитися над…..
VІІ. Домашнє завдання.
Високий і достатній рівні:
написати твір-мініатюру на тему «Роздуми ліричного героя поезії над власною долею», середній і низький рівні: виразно читати поезію, скласти запитання
Тема. Т. Шевченко. «Ой три шляхи широкії»
Мета: проаналізувати ідейно-художній зміст поезії в контексті біографії письменника; визначити мотиви її написання; розвивати вміння виразно і вдумливо читати твір поета, коментувати основні ідеї, художні засоби поезії, висловлювати власні міркування, спостереження, робити висновки; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати в учнів любов до творчості Великого Кобзаря, усвідомлювати громадянські позиції людини як одного із проявів духовності.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет Т.Шевченка, аудіозапис поезії.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
Словничок настроїв.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Міні-дискусія за питаннями:
- Чому, на ваш погляд, Т. Шевченко – найулюбленіший учень К. Брюллова?
- На підставі чого І. Франко, на вашу думку, поезію Т. Шевченка називає джерелом чистої холодної води.
2. Літературний диктант.
1. Видатний український діяч мистецтва, з яким І. Сошенко познайомив Т. Шевченка. (Є. Гребінка)
2. Село, де народився майбутній поет. (Моринці)
3. Під час перебування в Оренбурзі Т. Шевченку було заборонено писати і... (Малювати)
4. Місто, де навчався письменник. (Петербург)
5. Видатний учений-історик, який запропонував Тарасу Григоровичу вступити до Кирило-Мефодіївського товариства. (Костомаров)
6. Збірка поета. («Кобзар»)
7. Заклад, у якому Тарас Григорович здобув вищу освіту. (Академія)
8. Прізвище видатного російського митця, портрет якого було розіграно в лотерею для викупу Тараса Шевченка з кріпацтва. (Жуковський)
9. Ім’я матері поета. (Катерина)
10. Перший учитель Тараса. (Дяк)
11. Море, в наукову експедицію до якого було запрошено Т. Шевченка. (Аральське)
12. Сад, де познайомився Тарас із І. Сошенком. (Літній)
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Вправа «Телефон» (посилює мотив зацікавленості).
Подзвоніть по мобільному телефону за номером:
29 – 16 – 33 – 26 (шлях)
Яким ви уявляєте свій життєвий шлях?
VІ. Рефлексія.
Скласти сенкан до слова «шлях»
Шлях
Широкий, важкий
Пролягає, веде, заростає
Вибір людини
Доля
VІІ.Підсумок.
Тема. Т. Г. Шевченко «Мені однаково, чи буду» (з циклу «В казематі»)
Мета: опрацювання ідейно-художнього змісту поезії, яка належить до циклу «В казематі», ознайомити школярів з поняттями про філософську лірику та силаботонічне віршування; розвивати культуру зв’язного мовлення, пам’ять, логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння коментувати основні мотиви, ідеї поезії Т. Шевченка, висловлювати власні міркування; виховувати любов до рідного краю, народу; співчуття до простих, знедолених селян-кріпаків.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет Т. Шевченка, його збірка «Кобзар», аудіозапис поезії, картка.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
Вправа «Подаруй посмішку».
ІІ. Актуалізація знань.
1. Експрес-опитування (технологія «Незакінчене речення»).
- «Він не буде людиною абиякою, з його вийде або щось дуже добре, або велике ледащо; для нього спадщина по мені… нічого не значитиме»,— так. Шевченка охарактеризував… (Його батько)
- Тарас Григорович дуже часто називав своєю батьківщиною село. (Кирилівку)
- Якого року батько віддав Тарасика в науку до дяка? (1822)
- Посада, на якій перебував майбутній поет у пана Енгельгардта? (Казачок)
- Здібності, що були виявлені у Тараса Шевченка ще з дитинства? (До малярства).
- Земляк-художник, який познайомив Тараса Григоровича з видатними діячами російської й української культур. (І. Сошенко)
- Спільними зусилліми митців… Шевченко був викуплений з кріпацтва.
(К. Брюлова, В. Григоровича, О. Венеціанова, В. Жуковського, Є. Гребінки)
- У 1840 р. Т. Шевченко надрукував поетичну збірку… («Кобзар»)
- М. Костомаров загітував Тараса Григоровича вступити до таємної політичної організації – … (Кирило-Мефодіївського братства)
- Серія картин, які видав Т. Шевченко на власні кошти після вершення навчання в Академії… («Живописна Україна»)
- Поета взяли художником у наукову експедицію для вивчення й опису… (Аральського моря)
- Рада… надала Шевченкові звання… (Академії мистецтв, академіка — гравера)
2. Міні-дискусія (метод «Прес»)
Вмотивуйте, аргументуйте або спростуйте тезу «Дитинство Т. Г. Шевченка було щасливим».
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вправа з цитатою.
Іван Франко писав: «Він був сином мужика, і став володарем у
царстві духа. Він був кріпаком, і став велетнем у царстві людської
культури. Він був самоуком, і вказав нові, світлі і вільні шляхи
професорам і книжним ученим.»
Y. Рефлексія.
Чи можна вважати поезію «Мені однаково, чи буду…» зверненням-попередженням сучасному поколінню українців?
Продовжити речення.
Твір Т.Шевченка примусив мене замислитися над…..
VІ. Домашнє завдання.
Високий і достатній рівні:
написати твір-мініатюру на тему «Роздуми ліричного героя поезії над власною долею», середній і низький рівні: виразно читати поезію, скласти запитання.
Виховний захід на тему: «Як ми знаємо творчість Тараса Шевченка» Мета: привернути увагу молоді до особистості Шевченка як поета та художника; поглибити знання про життя і творчість письменника; формувати життєві загальнолюдські цінності; виховувати національну свідомість, любов до рідного краю.
Хід заходу
Ведучий. Добрий день, юні шанувальники творчості Кобзаря. Хто такий Тарас Шевченко, що він зробив для України, зараз нам розкажуть ерудити.
Вікторина «Швидко й влучно».
1.Хто писав про Т.Шевченка : «Він вийшов з народу, жив з народом і не тільки думкою, а й умовами життя був з ним тісно, кровно зв’язаний?»
(М.Добролюбов)
2.Який видатний російський поет народився в один рік із Шевченком?
(М.Ю.Лермонтов)
3.Які твори і кому присвятив Шевченко на згадку про день викупу з
кріпацтва?
(Російському поету В.Жуковському присвятив поему «Катерина»,
В.І.Григоровичу, конференц-секретарю АМ – поему «Гайдамаки».)
4.Як називалася перша збірка поета і скільки творів ввійшло до неї?
( «Кобзар», 8 творів)
5.Яку поему написав поет під свіжими враженнями від першої подорожі в
Україну?
(Сатиричну поему «Сон»)
6.Що було справжньою причиною арешту і заслання Шевченка?
(Участь у Кирило-Мефодіївському братстві, поема «Сон», знайдена під час
арешту)
7.Як називається цикл поезій, написаних під час ув’язнення в казематі
Ланцюгового мосту?
(«В казематі»)
8.З яким видатним російським актором, у минулому кріпаком, дружив
Шевченко?
(М.І.Щепкіним)
9.Які визначні художники і письменники брали участь у викупі поета?
(В.Жуковський, К.Брюллов, О.Венеціанов, І.Сошенко, Є.Гребінка)
10.В якому творі проголошує «славу» царям, згадуючи їх поруч із псарями,
гончими, хортами?
(«Кавказ»)
11.В яку пору року загинула Катерина з однойменної поеми і з яких рядків це
видно?
(Взимку. «Шубовсь у воду...Попід льодом геть загуркотіло...»)
12.Назвіть пісні на слова Шевченка.
(«Заповіт», «Реве та стогне Дніпр широкий», «Думи мої, думи мої»,
«Садок вишневий коло хати»)
13.Який композитор написав музику до 83 творів поета?
(М.В.Лисенко)
14.Назвіть ліричний вірш, в якому говориться про творчу діяльність за три
роки.
(«Три літа»)
15.У якій галузі мистецтва, крім літератури, прославився поет?
(У галузі живопису)
16.Які твори О.Пушкіна і Т.Шевченка мають однакові назви?
(«Кавказ»)
17.Які твори написав російською мовою?
(«Музыкант», «Художник», «Варнак», «Княгиня»)
З яких творів взято ці рядочки?
- «Я так її, я так люблю
Мою Україну убогу,
Що проклену святого Бога,
За неї душу погублю». («Сон»)
- «Возвеличу
Малих отих рабів німих!
Я на сторожі коло них
Поставлю слово...» («Подражаніє 11 Псалму»)
- «Кати знущаються над нами,
А правда наша п’яна спить.
Коли вона прокинеться?
Коли одпочити
Ляжеш, Боже, утомлений?
І нам даси жити?» («Кавказ»)
- «А тюрм, а люду!
Що й лічить!
От молдованина до фінна
На всіх язиках все мовчить,
Бо благоденствує» . («Кавказ»)
- «Розкуються незабаром
Заковані люди.
Настане суд, заговорять
І Дніпро, і гори!
І потече сторіками
Кров у синє море
Дітей наших». («І мертвим, і живим....»)
- «І мене в сім’ї великій,
В сім’ї вольній, новій,
Не забудьте пом’янути
Незлим тихим словом». («Заповіт»)
- «У латаній свитиночці,
На плечах торбина,
В руці ціпок, а на другій –
- «А Ярема – страшно глянуть
По три, по чотири так і кладе». («Гайдамаки»)
Ведучий. Сьогоднішній наш конкурс – це справжнє свято Кобзаря, його вічної, нев’янучої творчості, полум’яного слова. Коли нам важко, коли смуток гризе душу, припадімо спраглими вустами до його цілющого джерела, щоб знову відчути силу, жити для рідного народу.
Сонце вже доволі височенько,
Вітряки розіп’яті стоять.
Он малий Григорія Шевченка
За селом пасе чужих ягнят.
Енгельгардт зібравсь у місто Вільно,
Козачок хапається, спішить.
Їдь, Тарасе, та спіши повільно –
В чужій хаті свічка догорить.
... В Петербурзі місяць ореольний,
Статуї біліють крізь туман.
Цар тут на отеческім престолі,
А у тебе торба і талан.
Це вони орла пошлють карати,
І тебе до стелі прикують.
За вогонь, що ти приніс, крилатий,
Пазурі вжене імперська лють.
... У степах казахських вітер віє,
Тінь орла на висохлій траві.
Козаків скликає Гамалія,-
І встають і мертві, і живі.
Гонта йде дітей своїх зарізать,
Щоб нових «не наплодить орлят»...
Прикували? – Не силкуйтесь, пізно!
То раніш він пас чужих ягнят.
А тепер вогнем взялося слово,
І пече, і плаче, і горить.
І спішить до рідного порога,
Щоб сокиру правдою сталить!
Тема: Тарас Шевченко. Викуп поета з неволі, причини його покарання царем, арешт, перебування в казематі, заслання. Усвідомлення власної місії поета у вірші «Думи мої, думи мої ...»
Мета: актуалізувати відомості учнів про життєвий та творчий шлях Т. Шевченка; поглибити знання учнів про викуп поета з неволі, причини його покарання царем, арешт, перебування в казематі, заслання; розкрити усвідомлення поетом власної місії у вірші «Думи мої, думи мої ...»; розвивати навички аналізу віршів; виховувати в учнів почуття вірності Україні як невід'ємної ознаки національно-свідомого громадянина.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: портрет Т. Шевченка, ілюстрації, фото, репродукції творів
Т. Шевченка і його сучасників, аудіозапис твору.
Перебіг уроку
І. Актуалізація опорних знань.
1. Літературний диктант.
1. Назвіть прізвище пана, у якого з 1828 р. Шевченко виконував обов'язки козачка. (Енгельгардт.)
2. Тепер це село має назву Шевченкове. Звідси походив батько Тараса. Після смерті матері, Катерини Бойко, у 1823 р. батько одружується вдруге і переїжджає у свою хату. По смерті батька хлопчик наймитує; козачкує у пана Енгельгардта. Разом з паном у 1829 році залишає це село аж до 1843 р. (Кирилівка.)
3. В якому селі народився Кобзар? (Моринці.)
4. В яке місто був призначений на службу Павло Енгельгардт? (Вільно.)
5. Через що пан не змушував Шевченка виконувати важку роботу? (Малювання.)
6. Назвіть національність митця, до якого пан віддав Шевченка на навчання. (Поляк.)
7. В якій країні розпочалося повстання, через яке Шевченко не міг продовжити навчання? (Польща.)
8. Яку назву сьогодні має місто, в яке переїхав Енгельгардт зі своїми кріпаками? (Санкт-Петербург.)
9. Під час навчання у Василя Ширяева юний Шевченко оформлював стіни і стелю Великого театру, виконував малярські роботи в Александринському та ще в якому театрах? (Михайлівський.)
10. Куди ходив змальовувати скульптури, нехтуючи відпочинком, Шевченко? (Літній сад.)
11. Яке почуття викликало у Тараса фарбування парканів? (Спротив.)
12. Іван Сошенко, познайомившись з Шевченком у Літньому саду, вирішив допомогти хлопцеві стати ... (вільним).
II. Активізація пізнавальної діяльності учнів.
1.Прийом «Доміно». Хто він, Т.Шевченко.
Кріпак, поет, письменник, художник, патріот, українець, борець, кобзар, учасник Кирило-Мефодіївського братства, філософ, громадський та культурний діяч.
2.Міні-інтерв’ю. Письменник-журналіст.
- Доброго дня, шановний Тарасе Григоровичу. Я – журналіст телеканалу «1+1». Скажіть, яке село Ви вважаєте своєю Батьківщиною?
- Це село Моринці.
- Поете, хто був Ваш батько за професією?
- Мій батько був стельмахом.
- Тарасе Григоровичу, як називається заклад, у якому Ви навчалися, отримавши «вільну»?
- Це, звичайно, Академія мистецтв у Петербурзі.
- У якій поезії Ви написали про своє безрадісне сирітське життя?
- У поезії «Мені тринадцятий минало».
- Що Вас вразило на Україні під час першої подорожі?
- Мене вразило тяжке становище закріпаченого селянства, бо я дивився на життя народу не очима підлітка, а дорослої освіченої людини з передовим політичним світоглядом.
- Дякую вам за цікаву бесіду.
IIІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Вступне слово вчителя.
Сьогодні на уроці ми перенесемось уявно в 1835 рік, коли в житті Тараса Шевченка настала подія, що внесла в його душу цілу гаму незнаних доти радощів, а разом із ними й нових смутків — це викуп з неволі, арешт, каземат, заслання, а також розкриємо розуміння власної місії поета у вірші «Думи мої, думи мої ...»
2. Аудіозапис вірша «Думи мої, думи мої».
3. Виразне читання вірша «Думи мої, думи мої...»
4. Словникова робота.
Нуджу (нудити світом) — страждаю, сумую;
мліло — боліло;
дотепні — талановиті;
ідіть попідтинню — жебракуйте.
5. Збагачення.
Цим віршем відкривався «Кобзар» 1840 р.
Він є своєрідною увертюрою: в ньому бринять провідні мотиви всієї збірки. Шевченко його написав у 1839 р. в Петербурзі. Думами Шевченко називає свої твори, в яких домінують елегійні роздуми про «козацьку волю», про долю бідного сироти, зневаженої паном дівчини, про становище батьківщини. З них постає образ могили, як символу похованої волі.
6.Асоціативний диктант.
(Виписати слова, які асоціюються з прочитаною поезією).
Цікавий, нецікавий, веселий, сумний, патріотичний, філософський, душевний, захоплюючий, спокійний, сповнений глибоких почуттів.
7. Евристична бесіда:
— Чи вдалими, на вашу думку, є порівняння Шевченкових поезій із думами? Поясніть своє твердження.
— Чому в поезії « Думи мої, думи мої...» відчувається нестерпна туга за Україною? Прочитайте рядки, що підтверджують вашу думку.
— Куди і кому адресує поет свої твори?
— Якої реакції на свою творчість сподівається він у рідному краї?
— Визначте тему поезії, її мотиви, основну думку твору.
«Думи мої, думи мої ...» — вірш, в якому Шевченко розмірковує про роль поета і поезії у житті суспільства, тому посилає свої «думи», «діток» в Україну, де вони матимуть шану і славу. Туга за Вкраїною, бажання бути почутим виявляється у формі написаного: нерівноскладові рядки, постійні епітети, метафори, звертання, риторичні запитання, зміна ритму.
8. Проблемні питання:
1.Над чим змушує кожного з нас задуматися поезія «Думи мої, думи мої...»?
2.Чому російська монархічна цензура так упереджено поставилася до твору з “високою поетичною заслугою”?
3.Як у творі “Думи мої, думи мої...” виражена громадянська позиція автора?
9.Інформаційне гроно. «Що означає воля для Т.Шевченка?»
Воля – боротьба, життя, творчість, свобода, спілкування, друзі, поїздки на Батьківщину, жорстоке розчарування, самовідданість, самопожертва.
IV. Підбиття підсумків.
V. Домашнє завдання.
Вивчіть біографію Т. Шевченка та фрагмент вірша «Думи мої, думи мої...» напам'ять, високий рівень - сенкан до слова «думи».
Немає коментарів:
Дописати коментар