Тема: Фразеологізми. Джерела української фразеології
Мета: подати відомості про фразеологізми, формувати вміння вирізняти їх у реченнях та тексті, розкривати їхнє значення; формувати вміння користуватися фразеологічним словником; розвивавати логічне та образне мислення; сприяти збагаченню та словника учнів; виховувати любов до мови.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Перебіг уроку
Кожен вираз рідної мови має своє обличчя.
Як у квітки, у них свій неповторний аромат і
відтінок барви, а цих відтінків кожна барва має тисячі.
Василь Сухомлинський
І. Емоційне налаштування на урок.
1. Вправа «Закінчити речення»
Я ніби пташка, тому що…
Я перетворююсь на тигра, коли…
Я можу бути вітерцем, тому що…
Я – стакан води, тому що…
Я – красива квітка, коли…
Я – стежка, тому що…
Я ніби риба, коли…
Я – цікава книжка, коли…
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Інтелектуальна розминка
1. Як називається 25 літера українського алфавіту?
2. Іменник, який складається з трьох букв, входить до складу прислів’я, перша частина якого: десять разів відміряй, а . .
3. Як вимовляється 7 буква алфавіту?
4. Орфограма, яка зустрічається у слові молоко.
5. Другий склад у слові коло.
6. Частина слова магія, яку можна записати при переносі в наступному рядочку.
Відповідь: фразеологія.
2. Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу. стр 37. (О.Заболотний, Українська мова,6 клас)
3. Робота біля дошки. Пояснити значення поданих фразеологізмів, за потреби звернувшись до фразеологічного словника. Два-три фразеологізми ввести до самостійно складених речень (усно).
Бити байдики; мокрим рядном накрити; побити горшки; гнути кирпу; задніх пасти; передати куті меду; голий як бубон; як осіння ніч; згущувати фарби.
Для довідок: нічого не робити; накинутись на когось із докором; посваритися; бути останнім, відставати в чомусь; перебрати у чомусь зайвого; дуже бідний; смутний, насуплений; надто перебільшувати.
4. Відгадайте, які фразеологізми сховалися на малюнках.
З одним фразеологізмом складіть і запишіть речення.
5. Завдання.
Дібрати до слів фразеологізми, скласти речення.
Ніс – ніс задирати, крутити носом
Рука – подати руку, набити руку, рукам волі не давати
Язик – гострий язик, язик до Києва доведе.
6. Виконання творчих вправ на закріплення вивченого.
ІV. Підсумок.
Побажання. А зараз усміхніться один одному. Глибоко вдихніть і видихніть. Видихніть учорашню образу, заздрість і лінощі. Вдихніть все найкраще: здоров’я, мрію, бажання, натхнення. Завжди майте світлу голову.
V. Домашнє завдання. Стр.37 вивчити, І група – скласти розповідь на тему фразеологізму, який позитивно характеризує людину (Відкрите серце. Його устами мед пити. Не розгинаючи спини. Ходяча совість (чеснота). Широка душа (натура). ІІ група – вправа.93.
Немає коментарів:
Дописати коментар